Uitbesteden: Super plat hefdak

Alles zelf doen?

Als je besloten hebt je bus tot camper te gaan verbouwen, zullen er ook keuze’s gemaakt moeten worden. Veel kun je misschien zelf, of met hulp van kennissen of vrienden. Er zullen ook dingen zijn die je liever gaat uitbesteden, aan professionals.

Wij hebben de keuze gemaakt om alles zelf te doen, behalve het hefdak. De Volkswagen T5 die wij kochten was een kale bestelbus. Zonder het hefdakje, wat juist wel wenselijk is voor de keuring. Hierin zijn de eisen van de RDW weer anders dan de eisen van de belastingdienst. Maar je wilt juist aan de eisen van de belastingdienst voldoen, zodat je camper ook voor kwart-tarief in aanmerking komt! Dit kwart-tarief, is slechts een kwart wat je normaal moet betalen voor een gewone personen auto.

Op de belastingdienst site omschrijven ze de eisen voor het dak als volgt:

“Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie. Door deze constructie kan de binnenruimte worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.” Bron.

 

Uitbesteden

Wij zelf vonden het een veilige optie om het hefdak te laten plaatsen. Wij hebben dit destijds door LPA Camperbouw laten doen, in Harlingen. Zij werken ook samen met een groot erkend bedrijf in die omgeving. We durfden het zelf toch niet aan om met de zaag je dak in te moeten. Je zult maar uitschieten! We zijn uiteindelijk zeer te spreken over het bedrijf waar we het hebben laten doen en hadden de bus met 1,5 week weer terug. Je bespreekt met hen de eisen die je hebt voor je hefdak. Bron.

Wil je een hefdak met een slaapgedeelte?

Welke kleur wil je de bovenkant hebben van je hefdak?

Hoeveel ventilatieluiken wil je erin? Etc.

 

Tarieven bij LPA Camperbouw:

Het is uiteraard duurder om het te laten uitbesteden dan dat je het zelf doet. Hierboven zie je een lijstje van enkele tarieven. Een slaaphefdak is aanzienlijk duurder, ongeacht welk type bus je hebt. Wij kozen voor een super plat hefdak. In de vorige bus sliepen we ook beneden. (Ook wel zo makkelijk met nachtelijke toilet bezoekjes!) Wat we ook voordelig vinden is dat je met een super plat hefdak nog steeds overal doorheen en onderdoor past.

Wij kozen voor een drieluik in het tentdoek voor zoveel mogelijk frisse wind. Deze luikjes zijn voorzien van een vliegenhor zodat je geen last krijgt van vliegen of muggen. Je kunt op deze manier lekker de luikjes open zetten voor optimale ventilatie.

De ‘Heisenbergers’.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven